jump to navigation

Undersøgelse om éngangsknald juni 26, 2008

Posted by Lars in Etik, Sex, Videnskab.
trackback

“Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme.” (1 Kor 6,18 )

Utugt er ikke et særlig brugt ord i dag. I stedet bruger man éngangsknald eller det engelske one night stand, som betyder “sex uden forpligtelser”, dog uden samme negative ladning som utugt og hor og andre bibelske betegnelser. Hvad man kalder det er af mindre betydning, for effekten er den samme.

En britisk professor fra Durham University har forsket i fænomenet, og det viser sig, at kristendommens råd (eller lov) om, at sex hører til i ægteskabet, ikke er så ringe endda. Omtrent halvdelen af kvinderne indrømmede, at deres éngangsknald havde været en negativ oplevelse. Jeg vil være så arrogant at påstå, at følelsen her beskrevet ikke var kommet, hvis man havde ventet til ægteskabet:

»Det var ikke så meget oplevelsens korte varighed, der generede kvinderne, som følelse af, at manden ikke havde værdsat hende. Kvinderne følte, at denne mangel på taknemmelighed fra mandens side antydede, at det her gjorde hun nok med hvem-som-helst«, siger professor Anne Campbell.

Kilde: http://politiken.dk/videnskab/article529913.ece

Mens undersøgelsen undersøger, hvordan sex har oplevedes i en uforpligtet form, så svarer den ikke på, hvad engangsknald betyder for fremtidige forhold. Følgerne af engangsknald kan altså være endnu værre på lang sigt, end undersøgelsen afslører.

Flere andre undersøgelser viser, at det moderne vestlige samfund lider under en lav seksualmoral. Se fx også denne svenske artikel om, hvad det gør ved børnefamilier, at forældrene surfer internetpornografi.

Kommentarer»

1. David Jakobsen - juni 26, 2008

Super post – godt spottet. Forfærdeligt at tænke på hvor mange der er faldet for myten om lykken ved engangsknald.. hvor mange ægteskaber der er gået i stykker, og hvor meget det har påvirket samfundet.

2. syvsneglehuse - juni 27, 2008

Så vidt jeg ved er det du kalder ‘Kristendommens råd (eller lov) om, at sex hører til i ægteskabet’ ikke hverken et råd eller en lov fra Kristendommen, hvis vi tager udgangspunkt i Bibelen. Det er et af mange påbud der findes i Toraen, altså Jødedommen. Jesus radikaliserede Jødedommens love og påbud; hérmed Kristendommen.

Med hensyn til artiklen fra Politiken, glemte du at nævne, at undesøgelsen også dokumenterede, at størstedelen af mænd har positive oplevelser omkring one-night-stands. Jeg siger ikke jeg er uenig med dig i dit synspunkt, kun, at din udlægning er enormt unuanceret.

3. Christian - juni 27, 2008

Tak for dit indlæg… Det satte lige nogle tanker igang!

Jeg er enig i hvad du skriver, og har bare lyst til at tilføje at Bibelen ikke eksplicit siger, at sex kun høre ægteskabet til, men det ligger dog implicit i pagtsrelationen imellem mand og kvinde. Ægteskabet er da blot vores måde at give udtryk for denne dybe pagt, og det gensidige valg, på trods af hvad der måtte komme i vejen.

Og så mangler jeg en positiv vinkel…
Sex – og ja ægteskabet – er blevet degraderet og perverseret, men er det ikke også en degradering af sex og ægteskab, hvis man kun betoner ægteskabet som en opstillet ramme hvori man pludselig(!) må have sex?

Istedet for bare at sige at folk skal vente, vil jeg langt hellere høre en god forklaring på hvad sex er… og dernæst om den skadelige virkning misbrug kan have.
Hvis man ikke har formidlet den værdi sex har for det enkelte menneske, hvordan kan man så bebrejde mennesker der har éngangsknald? Det leder mig til: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.« JK på korset

4. Lars Dorland - juni 27, 2008

@syvsneglehuse:

Som sagt er det fra kristendommen. Kald det gerne unuanceret, men der henvises til artiklen med link. Det er klart, at jeg kun bringer de oplysninger, der er relevante for indlæggets formål.

@Christian:

“Bibelen ikke eksplicit siger, at sex kun høre ægteskabet til, men det ligger dog implicit i pagtsrelationen imellem mand og kvinde.”

Altså ægteskabet? Hvad forstår du ved ægteskab hvis ikke “pagtsrelationen imellem mand og kvinde”? (blot nysgerrig)

Det var ikke min mening at virke nedladende mod sex. Jeg elsker sex – glæder mig til at have det med min kone (men det var vist lidt for meget information).

5. Jesper Veiby - juni 27, 2008

God pointe, men din definition af utugt er den ikke lidt upræcis?…

Det er indlysende, at one night stands formodentlig vil have nogle negative EMOTIONELLE konsekvenser, i form af manglende følelse af værdsættelse, objektifisering osv. Men der er vel vigtigere ting end dårlige følelsesmæssige oplevelser.

Der er nok, desværre, i kirkerne mange kristne, som indbyrdes lever sammen, nogle gange også flytter sammen. Og man må vel formode, at de ikke har samme emotionelle negative oplevelser… Her er de vel cirka på linie med ægtefolk, er mit gæt?

Men de ÅNDELIGE konsekvenser kan vel være ganske alvorlige… Og når vi advares imod “utugt” i Bibelen, så er det jo ikke for at beskytte os mod dårlige oplevelser, men mod syndens konsekvenser. Og som jeg forstår definitionen af utugt, så er det altså også kæresteparret, der bor sammen, eller som har sex før ægteskab uden at bo sammen. Er det ikke også din definition?

Og hvorfor fokusere på one night stands? Antallet af samlejer i faste forhold udenfor ægteskabet overstiger formodentlig antallet af one night stands med en faktor 100 eller mere…

Dette skrevet med det vores almindelige svaghed og ufuldkommenhed i baghovedet, forståelse af hormoners rasen, nydelsen ved sex, komplicerede situationer hvis kæresten har andre værdier end en selv, en ufordømmende attitude osv. osv.

Og i øvrigt er jeg fundamentalt enig: Gud har skabt sex, og sex er godt!

6. Lars Dorland - juni 27, 2008

@Jesper:

Vil lade det meste stå og bare tilføje, at så vidt jeg forstår undersøgelsen (surfede lidt videre på det), så inkluderer den ikke bare éngangsknald (fremmed møder fremmed, de har sex én gang og snakkes aldrig ved igen), men ALT sex udenfor faste forhold. Hvor de præcist trækker grænsen ved jeg ikke helt.

Du skelner mellem EMOTIONELLE og ÅNDELIGE konsekvenser, men i min verden og med mit holistiske menneskesyn hænger disse to meget tæt sammen. Vores forhold til Gud afspejles i vores forhold til os selv og hinanden. Forskellen på ægteskab og “at bo sammen uden papir” vil jeg lade ligge for nu, men der er efter min overbevisning en klar forskel, ikke mindst i deres sexliv.

7. syvsneglehuse - juni 29, 2008

Nu er Bibelen en bog åben for fortolkning. Jeg ser ingen love i Kristendommen men opfordringer til den enkelte om, at tage ansvar for sine handlinger og gøre sig bevidst om disse samt konsekvenserne af dem.

Tak fordi jeg må kalde dig unuanceret. Det gør jeg fortsat ;-)

8. Lars Dorland - juni 29, 2008

@syvsneglehuse:
“Nu er Bibelen en bog åben for fortolkning.” synes ofte at være mottoet for dem, der ikke har læst den, men som gerne bruger dens autoritet som mærket på egne meninger. ;) Du “ser ingen love i Kristendommen.” Så har du ikke kigget godt nok. Men selv om du ikke ser nogen love, så snakker du om “opfordringer” og “ansvar for sine handlinger”. Ansvar overfor hvad? Du ser jo ingen love? Hvordan er “opfordringer” forskellig fra “love”? – er det at kristendommen siger, det også bare er helt okay, hvis vi vælger ikke at følge dem? :)

9. Lars Dorland - juni 29, 2008

Apropos, mit seneste indlæg handler for øvrigt en del om love i kristendommen: http://seekingbulletproof.wordpress.com/2008/06/28/the-pharisees-guide-to-perfect-holiness-3/

10. syvsneglehuse - juni 29, 2008

Hvad synes du selv om, at du fortæller mig hvad jeg har gjort? Eller rettere – hvad jeg IKKE har gjort? Synes du selv, at du har autoritet til at fortælle mig det? Jeg kan sige så meget som, at du netop har bekræftet og forstærket mit indtryk af dig som absolut unuanceret.

Det, at jeg ikke læser det samme ud af Bibelen som du gør, betyder ikke, at jeg ikke har læst den. Okay?!

Tror du, at ansvar er noget der skal dikteres os? Det må du synes eftersom du spørger mig hvad man skal tage ansvar overfor hvis der ingen love er.

Tror du Gud er politimand? Hvorfor har Han så givet os en bevidsthed? En fri vilje? Hvorfor har Han så skabt os i sit eget billede med evnen til selv at skabe, evnen til at skelne mellem godt og ondt?

Jeg har læst Bibelen og jeg læser stadig. Jeg har gjort mig bevidst om min tro, valgt at blive Kristen uden at være opdraget i troen. Jeg har boet i flere lande, med og hos mennesker af mange forkellige Kristne trosretninger. Jeg har været i kloster, jeg har studeret teologi. Jo, jeg HAR læst Bibelen og jeg læser endnu. Men jeg har lært, at det jeg læser, er ikke nødvendigvis det andre læser. Jeg har lært, at jeg ikke skal fortælle andre hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Hvad der står i Bibelen og hvad der ikke står. Jeg kan kun fortælle hvad jeg selv læst.

Mit ordvalg ‘opfordring’, kunne godt erstattes med ‘påbud’ – og skal vi så sige, at der er blevet kneppet fluer nok for i aften?

Du har muligvis læst Jesu bjergprædiken i Mattæus Evangeliet, ellers vil jeg meget varmt anbefale dig at læse den. Hér gør Jesus op med Jødedommens love. Som jeg læser Det Nye Testamente, Evangelierne særdeles, opfordres der gang på gang til ikke bevidstløst at læne sig op ad lovene men i stedet, at bruge den, af Gud skænkede, bevidsthed til, at overveje hver enkelt situation i al sin kompleksitet og dérudfra afgøre, hvordan der handles ansvarligt i netop denne situation. Et, af mig tolket som direkte eksempel hérpå, kan du læse i Mattæus, nu kapitel 10 vers 10 – 12.

Jeg kan føler voldsom afsky overfor den mentalitet der hersker hos folk som mener, at have fundet sandheden og som derfor også mener, at kunne udpege de som ikke har. Jeg ønsker ikek at læse dit seneste indlæg.

11. Lars Dorland - juni 29, 2008

Jeg er ikke ude efter personlige konflikter, faktisk er jeg temmelig konfliktsky af natur, men jeg fornemmer at have “pisset” dig af ved et svagt øjeblik at have talt rent ud af posen i forhold til, hvad jeg opfatter som hjemmestrikket teologi. Det beklager jeg, eller hvordan jeg nu skal sige det, naturligvis forkert af mig bevidst at fornærme dig.

Til gengæld stod jeg fristelsen at smide med bibeltekster. I stedet gav jeg et link til et blog indlæg om emnet, som du kan læse eller lade være, og så kan du naturligvis altid kigge på headeren, som bekræfter, at vi med god samvittighed faktisk kan fortælle folk, hvad der står og ikke står i bibelen.

12. Linealis - juli 13, 2008

@syvsneglehuse:

1) En anden tilgang kunne være at droppe snakken om forbud og love, og tale om livet som kristen som et liv i efterfølgelse af Jesus. Spørgsmålet er da, hvad man vil sige til et menneske, der gerne vil leve som Jesu discipel. Vil man sige at ‘løse forbindelser’ (dvs. seksuelle forbindelser med personer, man ikke er gift med) harmonerer fint med det ønske, eller vil man råde ham til at forpligte (gifte) sig? Personligt er jeg ikke et sekund i tvivl.

2) I din første kommentar fremhævede du, at “undesøgelsen også dokumenterede, at størstedelen af mænd har positive oplevelser omkring one-night-stands.”

Hvis mændene har en positiv oplevelse af den samme hændelse, som kvinderne har en dårlig oplevelse af, så må det jo skyldes at mændene er egoister og/eller ufølsomme.